На допомогу учням


Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів  

     Історія: які події відбулися 29 лютого?

 Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. 
Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає,
 оскільки вони перебувають у постійному русі.   
    
  Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених 
у просторі й часі історичних фактів.    
     
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, 
які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу
 та в певному просторі (території). 
 
  Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі 
причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:


  • коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
  • де вони проходили;
  • за яких історичних обставин вони проходили; 
  • які події пройшли напередодні;
  • який розвиток вони отримали надалі;
  • яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
  • яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
  • який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
  • випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
  • які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; 
  • а як би повелися Ви за таких умов?                                  
  



Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)

Хронология мира The Elder Scrolls | TES Лор [AshKing] - YouTube
Добавьте подпись


  • коли пройшли ці події, як довго вони тривали,
  •  в якій послідовності проходили;
  • на який період історії людства вони припадають;
  • як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
  • як ця подія кореспондується з однотипними подіями 
  • чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
  • складання хронологічних чи синхроністичних простих 
  • чи складних таблиць.







 Визначення місця історичних подій у просторі

 (використання карти як історичного джерела)

Презентація з історії України на тему "Історія на карті" для 5 класу


  •  правильно займіть позицію біля карти 
  • (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  • запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
  • навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, 
  • події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
  • зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
  • працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
  • на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами робо
  

      


                               Порівняння однотипних явищ і подій· 

  • Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
  •  Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.·
  • Дай відповідь на питання.
  • Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій. 
  • Зроби висновки після відповідного аналізу


 

 Робота з текстом підручника та історичними документами·


 Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу:

  1. Визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
  2. Уважно прочитай текст підручника, документа.
  3.  Визначи про яку подію, факт іде мова.
  4.  Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:

  •  чи документ доповнює текст підручника;
  •  чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
  •  чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
  • З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.· 
  • Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.·
  • Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

 
    Схема аналізу історичного документу            

     Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний 

    (коментар чипереказ про подію з уст дослідника).            

    Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
    • Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
    • Про що розповідається в документі?
    •  Яка сторона події чи явища замовчується?
    • Коли написаний цей документ? 
    • Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
    • Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
    • Якими мотивами керувався автор документу?
    • Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
      

    Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.


    Презентація на тему Федір Достоєвський (варіант 1) — презентації з ...

     Складання хронологічної таблиці· 

    1. Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
    2. При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
    3. Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:

    •  знайди спільні чи близькі за часом дати;
    • порівняй події;
    •  зроби висновки.




      Вимоги до плану

    Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. 

    Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.· 

    У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.




      Складання плану
    • Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
    • Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
    • Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
    • 3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
    • Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
    • Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте
    •  перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
    • 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей,
    •  і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
    • Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
    Пам'ятайте! 

    Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.



                                                       


                                               Конспектування            


     Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
    •  Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
    • Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
    • Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
    • Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
    • Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
     



    Характеристика пам'яток культури· 

    Пам'ятки і пам'ятники історії - Вступ до історії. 5 клас. Гісем ...

    • Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.· 
    • До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.· 
    • Хто автор цієї пам'ятки? 
    • Що тобі відомо про нього?
    • Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.· 
    • Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).



    Як скласти історичний портрет· 

    7 Клас - Історичні портрети - Всесвітня історія - Посібник містить ...

    • Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.·
    •  Визначити походження (стан) цієї людини.· 
    • Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).·
    •  Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.· 
    • Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.· 
    • Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.· 
    • Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.· 
    • Як ви оцінюєте його діяльність?
    • Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).

         


    Схема характеристики історичної особи

    • Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого 
    • суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. 
    • Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
    • Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
    • Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
    • Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
    • У чому значення діяльності цієї особистості.
    • Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?    


                                                     


                                                              Узагальнення                        

     Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища 

    чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, 

    що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі

     та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
    • Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
    • Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
    • Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
    • Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.
    • Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.




                                               Порівняння
              

      Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості 

    та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. 

    Етапами порівняння можуть бути:
    •  засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
    •  виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, 
    • які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння.
    •  Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих 
    • чи інших подій, явищ чи процесів.
    • чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
    • порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.

    Немає коментарів:

    Дописати коментар